Skriv aldrig en text som riktar sig till alla. Det är lätt att tro att en text som riktar sig till alla blir läst av fler. Men risken är att texten blir så spretig att ingen känner sig berörd av den – och att ingen läser den.

Om du inte vet vem texten riktar sig till är det där du behöver börja. Ta en diskussion med den som är ansvarig eller har gett dig i uppgift att skriva texten – eller fatta ett beslut själv om det är du som står bakom texten. Vem ska läsa den här texten?

Vad händer när du försöker skriva för alla?

Tänk dig att du skriver en presentation av ett nytt arbetssätt. Du vet inte riktigt vem som ska läsa, så du försöker få med lite för alla: några tekniska detaljer för it-avdelningen, några övergripande formuleringar för ledningsgruppen, och så ett stycke om hur det påverkar kunderna. Resultatet blir en text som spretar. Reaktionen hos läsarna kan bli:

  • Den här texten verkar inte rikta sig till mig.
  • Jag förstår inte varför jag ska läsa det här.
  • Det här är inte relevant.
  • Varför svarar texten inte på mina frågor?

Och så vidare. Resultatet kan bli att läsaren inte alls läser texten.

För att texten ska bli tydlig behöver du välja. Välj en målgrupp och välj sedan ut den information som just den målgruppen behöver.

Hur gör man om man behöver skriva till flera?

Jag rekommenderar alltså att du låter varje text rikta sig till en enda målgrupp. Så vad gör man när man ändå behöver skriva till flera målgrupper? Du kan testa något av det här:

  • Dela upp materialet och skriv en text för varje målgrupp.
  • Bestäm vilken som är textens primära målgrupp. Gör anpassningar om det behövs – till exempel förklara facktermer – så att texten även kan fungera för en sekundär målgrupp.

Sammanfattningsvis: Det är lätt att tro att det är bra att skriva för alla. Men en text för alla riskerar att bli en text för ingen. Bestäm dig för en målgrupp och anpassa språk och innehåll efter den. Lycka till med din text!

Läs mer

Jenny Forsberg

Om Klartext

Skriver du som en byråkrat? Bli proffs på att skriva på jobbet! Jag hjälper dig att skriva begripliga texter som chefen gillar och kunderna förstår.

Behöver du och din arbetsplats hjälp med texter? Ta hjälp av mig för att skriva eller språkgranska webbtexter, nyhetsbrev, rapporter eller kundbrev. Jag skriver också om texter till lättläst för målgrupper som har svårt att läsa vanlig text. Jag som skapar tydliga texter heter Jenny Forsberg, är examinerad språkkonsult i svenska och har hjälpt företag, myndigheter och andra organisationer att göra texter begripliga i mitt företag Klartext sedan 2002.

Kontakta mig och berätta vad du och din arbetsplats behöver hjälp med.

Anmäl dig till onlinekursen Skriv tydliga texter.
Share This