Att börja skriva är inte alltid så lätt. Hur kommer du igång när du sitter där med ett tomt dokument och rapporten ska vara klar i morgon? Du vill att texten ska bli bra – men i vilken ände ska du börja? Här får du två knep som hjälper dig att komma igång med att skriva texten på jobbet:
- Acceptera att det första utkastet får vara hur dåligt som helst.
- Skriv i ett kladdfönster i stället för i det faktiska dokumentet.
Börja med att skriva ett första utkast – som får vara hur dåligt som helst
Ett sätt att komma igång med att skriva din text är att acceptera att det första utkastet får vara hur dåligt som helst. Det här kan vara svårt om du är van vid att producera saker av hög kvalitet. Men det här första utkastet ska du inte visa för någon; det är bara ditt, och det är en viktig del i din skrivprocess.
Lär dig skrivprocessens tre faser
Skrivprocessen består av tre huvudfaser:
- Förbereda: bestäm (eller ta reda på) syfte och mottagare, samla material och gör andra förberedelser.
- Skriva: skriv ett första utkast.
- Bearbeta: se över dispositionen, kontrollera ordval, korrekturläs och så vidare. Kanske skriver du en inledning, en avslutning och en sammanfattning om du inte gjorde det i skrivfasen.
Det kan mycket väl vara så att du hoppar mellan de här tre faserna i din skrivprocess. Det är helt i sin ordning – gör det som passar dig bäst. Poängen är att om du är medveten om att det finns flera faser blir det lättare för dig att acceptera att du inte behöver skapa en perfekt text redan från början. Du behöver inte ens skapa en bra text då. Du behöver bara skapa en text. Med den inställningen blir det lättare att komma igång.
Du kan med gott samvete skjuta upp redigerandet, stavningskontrollerandet och jakten på det perfekta ordvalet från skrivfasen till bearbetningsfasen.
Det du ska göra för att komma igång är just att börja skriva. Börja i början, eller någonstans mitt i. Det har ingen betydelse. Skriv några meningar här och ett stycke där, utan att bry dig om var i texten du befinner dig eller hur ett ord stavas. Här kan du även använda dig av det andra knepet: kladdfönstret.
Börja skriva i ett kladdfönster
Känner du fortfarande prestationsångest när du ska komma igång att skriva? Det tomma dokumentet – kanske med färdiga rubriker i en rapportmall – kan verkligen vara avskräckande. Då har jag ett annat knep: Klicka ner fönstret med dokumentet för texten och öppna ett annat fönster att skriva i. Kanske en anteckning i ditt projekthanteringssystem, kanske en txt-fil eller ett separat Word-dokument. Lägg den på skrivbordet eller någon annanstans där kollegerna inte kommer åt den.
Det nya fönstret är ditt kladdfönster. Där skriver du ner dina idéer huller om buller. Om du vill kan du utveckla en idé till ett stycke text. När du får ihop ett stycke som blir bra kan du välja att klippa ut det och klistra in det i det dokument som du egentligen skriver. Snart har du fått ihop en första version av en text.
Redigera texten – ett senare problem
När du har skrivit ett första utkast – med eller utan hjälp av knepet med kladdfönstret – kan du förstås inte betrakta texten som som färdig. Du behöver lägga tid på att bearbeta den. Men det är ett senare problem, eller hur?
Lycka till med att komma igång!
Nu har du lärt dig två knep för att komma igång att skriva om det känns svårt att börja: Var medveten om att skrivprocessen har tre faser och acceptera att det är först i den tredje fasen som texten behöver bli bra. Och använd ett kladdfönster om du får prestationsångest av det tomma dokumentet. Nu hoppas jag att du genast kommer igång med att skriva din text. Lycka till!
Läs mer
- Använd du-tilltal – skriv personligt och engagerande (språkbrev)
- Hur kan man utveckla sitt skrivande? (språkbrev)
- Skriv tydliga texter – onlinekurs för dig som vill skriva bättre i jobbet