Använd du-tilltal i dina texter. Det är min allmänna rekommendation som fungerar i de flesta sammanhang. Du-tilltal innebär att du använder ordet du som tilltalsord i texten. Det gör jag i den här texten när jag riktar mig till dig som läser den och som kanske undrar hur du ska använda du och ni när du skriver en text.

Du-tilltalet är personligt och engagerande

Du-tilltalet är personligt och gör att dina läsare blir engagerade, De får lättare att ta till sig textens budskap, eftersom de känner att texten riktar sig direkt till dem. Det blir tydligt för läsarna vad som förväntas av dem och om informationen är relevant för dem. Du-tilltalet kan också göra att din text får högre trovärdighet – läsarna uppfattar att du förstår dem och att du bryr dig om dem.

Texter utan du-tilltal kan bli krångliga

Ibland ser man exempel på texter där skribenten helt undviker tilltal. Så här kan det se ut:
Boende uppmanas låta blöta sopor rinna av ordentligt innan dessa läggs i soppåsen.

Här skriver skribenten om läsaren (boende) i stället för till läsaren (du). Skribenten har också använt två passiva verb (uppmanas, läggs). Det ger texten en byråkratspråklig stil.

Med du-tilltal kan meningen se ut så här:
Låt dina blöta sopor rinna av ordentligt innan du lägger dem i soppåsen.

I den här meningen är det tydligt vad läsaren ska göra och att informationen är riktad direkt till hen.

Du-tilltal kan fungera även när du vänder dig till flera

Vilket är det bästa tilltalet när texten riktar sig till fler än en person? Ett sätt är att ändå använda du-tilltal.

Ett fastighetsbolag som skriver ett brev till lägenhetsinnehavarna i ett hus kan till exempel använda du-tilltal. Även om det ibland bor flera i samma lägenhet så är det förmodligen bara en person åt gången som läser texten. Då tycker jag att det är en bra lösning att skriva Vi behöver komma in i din lägenhet den 1 juni. Men det är inte heller fel att skriva Vi behöver komma in i er lägenhet den 1 juni.

I ett brev till ett företag eller en organisation kan det också fungera bra med du-tilltal, av samma anledning som ovan: vi kan räkna med att det bara är en person åt gången som läser brevet. Kanske behöver tilltalet ibland kompletteras med uttryck som företaget där du arbetar, företaget som du representerar eller kanske bara företaget eller din arbetsplats.

När kan man skriva ni istället för du-tilltal?

Ska man aldrig tilltala läsaren med ni? Jag rekommenderar inte det om mottagaren är en enskild person. Tidigare var ni ett tilltal som användes uppifrån och ner i klasshierarkin. Det finns alltså en risk för att den som du tilltalar med ni blir irriterad och uppfattar det som nedlåtande. (Och samma sak gäller i tal, skulle jag säga. En del yngre personer som jobbar i till exempel en butik tilltalar kunderna med ni – och en del kunder blir irriterade eller tycker att det är märkligt.)

Men visst finns det tillfällen där mottagaren av en text är en grupp av personer. Det kan handla om ett brev som riktar sig till en organisation som helhet, och inte en enskild person. Då kan det passa med ni. Men fundera först på om det inte ändå är en person i taget som läser och tar till sig brevet.

Skriv du och ni med liten bokstav – inte Du och Ni med stor bokstav

Skriv du och ni med liten bokstav, alltså inte Du och Ni. Jag gissar att den som skriver med stor bokstav uppfattar det som artigt. Eller så vill skribenten att den stora bokstaven ska göra att mottagaren känner sig extra viktig eller liknande. Men det finns risk att läsarna istället uppfattar det som att du försöker ställa dig in eller rentav att du tar avstånd från dem. Det kan också uppfattas som gammaldags och byråkratspråkligt. Så min rekommendation är att undvika Du och Ni med stor bokstav.

Sammanfattning om du-tilltal

Det här tycker jag är de två främsta anledningarna till att använda du-tilltal:

  1. Det får läsaren att förstå och ta till sig texten och känna sig engagerad.
  2. Det gör att du kan skriva begripligt utan att behöva ta till byråkratspråkliga och krångliga formuleringar.

Och du: lycka till med din text!

Läs mer

Behöver du hjälp att skriva begripliga texter?

Behöver din arbetsplats hjälp att skriva begripliga texter med ett personligt tilltal? Jag hjälper er att skriva eller språkgranska era texter. Kontakta mig och berätta vad ni behöver hjälp med.

Jenny Forsberg

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver din arbetsplats texthjälp? Kontakta Jenny.
Share This