Hur skriver man egentligen en bra och tydlig rubrik? Jag tänkte börja med att
ge dig några exempel på dåliga och otydliga rubriker. Det handlar om
intetsägande ettordsrubriker som inte tillför läsaren något.

”Information”

Under mina 16 år som språkkonsult har jag sett många texter med rubriken
Information. Det är självklart att en text innehåller information; läsaren
blir inte hjälpt av att det står i rubriken.

En orsak till en sådan intetsägande rubrik kan vara att skribenten sätter
rubriken innan texten är skriven. Hen vet helt enkelt inte vad som ska stå i
texten – och kan förstås inte skriva någon begriplig rubrik. Det här kan du
undvika genom att skriva rubriken det sista du gör.

En annan orsak kan vara att skribenten tror att rubriken måste vara kort. Det
är visserligen bra om rubriken inte blir alltför lång, men bra rubriker
innehåller oftast fler än ett ord.

”Länkar”

Det är kanske inte lika vanligt numera, men i internets barndom förekom ofta
rubriken Länkar. En lista med länkade ord innehåller förstås länkar. Låt
rubriken tala om för läsaren vad länkarna leder till i stället. Använd verb.
En bra rubrik på en länklista är till exempel Läs mer om att odla blåbär.

”Meddelande”

Ytterligare en besläktad rubrik är Meddelande. Den förekommer ofta på
anslagstavlan i flerbostadshuset där jag bor. Läsaren förstår ändå att ett
papper med text på innehåller ett meddelande. Att använda ordet som rubrik är
lika upplysande som att rubricera texten med ordet A4-papper. Eller kanske
Lapp?

”Storgatan”

Namnet på gatan där jag bor fick en gång vara rubrik på ett sådant meddelande
på anslagstavlan. Det är ett ytterligare exempel på att avsändaren inte har
tänkt på vad läsaren behöver veta. Kanske fungerade rubriken snarare som
intern märkning så att fastighetsbolaget kunde hålla reda på vilka lappar som
skulle sättas upp i vilka hus? I så fall var rubriken inte anpassad efter den
som skulle läsa den utan efter den som skrev den. Och det blir aldrig bra.
Utgå alltid från den som ska läsa texten när du skriver textens rubrik. De
boende på Storgatan vet redan att de bor där och att meddelandet rör dem.

Skriv tydliga rubriker

Så hur skriver man då en bra rubrik? Här kommer några tips:
• Skriv rubriken sist.
• Utgå från läsarens perspektiv.
• Plocka ut det viktigaste ur texten, det som du vill att läsaren ska
veta, och använd det som rubrik.
• Använd flera ord.
• Använd verb.
• Läs mitt tidigare språkbrev Skriv rubriker för att få fler tips.

Vill du ha begripliga texter med tydliga rubriker?

Är du osäker på om budskapet går fram? Vill du vara säker på att textens
rubriker riktar sig till rätt målgrupp? Jag skriver eller språkgranskar
texterna på din arbetsplats. Hör av dig på jenny@iklartext.se eller 073-919 66
42 för att få ett kostnadsförslag eller för att prata om vad dina texter
behöver.

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev och webbtext, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter.

Du som enskild skribent är också varmt välkommen att gå onlinekurserna Skriv tydliga texter och Lär dig skilja mellan de och dem på en timme.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.