Hur skriver man egentligen en bra och tydlig rubrik? Jag tänkte börja med att ge dig några exempel på dåliga och otydliga rubriker. Det handlar om intetsägande ettordsrubriker som inte tillför läsaren något.

”Information”

Under mina 16 år som språkkonsult har jag sett många texter med rubriken Information. Det är självklart att en text innehåller information; läsaren blir inte hjälpt av att det står i rubriken.

En orsak till en sådan intetsägande rubrik kan vara att skribenten sätter rubriken innan texten är skriven. Hen vet helt enkelt inte vad som ska stå i texten – och kan förstås inte skriva någon begriplig rubrik. Det här kan du
undvika genom att skriva rubriken det sista du gör.

En annan orsak kan vara att skribenten tror att rubriken måste vara kort. Det är visserligen bra om rubriken inte blir alltför lång, men bra rubriker innehåller oftast fler än ett ord.

”Länkar”

Det är kanske inte så vanligt numera, men i internets barndom förekom ofta rubriken Länkar. En lista med länkade ord innehåller förstås länkar. Låt rubriken tala om för läsaren vad länkarna leder till i stället. Använd verb. En bra rubrik på en länklista är till exempel Läs mer om att odla blåbär.

”Meddelande”

Ytterligare en besläktad rubrik är Meddelande. Den förekommer ofta på anslagstavlan i flerbostadshuset där jag bor. Läsaren förstår ändå att ett papper med text på innehåller ett meddelande. Att använda ordet som rubrik är lika upplysande som att rubricera texten med ordet A4-papper. Eller kanske Lapp?

”Storgatan”

Namnet på gatan där jag bor fick en gång vara rubrik på ett sådant meddelande på anslagstavlan. Det är ett ytterligare exempel på att avsändaren inte har tänkt på vad läsaren behöver veta. Kanske fungerade rubriken snarare som intern märkning så att fastighetsbolaget kunde hålla reda på vilka lappar som skulle sättas upp i vilka hus? I så fall var rubriken inte anpassad efter den som skulle läsa den utan efter den som skrev den. Och  det blir aldrig bra. Utgå alltid från den som ska läsa texten när du skriver textens rubrik. De boende på Storgatan vet redan att de bor där och att meddelandet rör dem.

Skriv tydliga rubriker

Så hur skriver man då en bra rubrik? Här kommer några tips:

  • Skriv rubriken sist.
  • Utgå från läsarens perspektiv.
  • Plocka ut det viktigaste ur texten, det som du vill att läsaren ska veta, och använd det som rubrik.
  • Använd flera ord.
  • Använd verb.
  • Läs mitt tidigare språkbrev Skriv rubriker för att få fler tips.

Vill du ha begripliga texter med tydliga rubriker?

Är du osäker på om budskapet går fram? Vill du vara säker på att textens rubriker riktar sig till rätt målgrupp? Jag skriver eller språkgranskar texterna på din arbetsplats. Varmt välkommen att kontakta mig för att få ett kostnadsförslag eller för att prata om vad dina texter behöver.

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Kontakta Jenny.
Share This