Säljer du något? Produkter, tjänster eller något annat? Vill du att kunderna ska hitta till dig och köpa av dig? Tala tydligt om vad du kan göra för dina kunder.
Det här reklambladet fick jag i brevlådan. (Man kan för övrigt undra vilken del av ”Ingen reklam tack” som var otydlig, men det är en annan historia.)
Flajern missar den mest grundläggande informationen av alla. Att de just nu ger 40–60 procents rabatt är viktigt. Att de flyttar är förstås också viktigt att veta, även om jag nog hade velat veta inte bara var butiken ligger i dag utan också vart de flyttar, så att jag kan handla hos dem även om jag inte hinner dit före flytten. Men utan den mest grundläggande informationen blir det här helt ointressant.
Butiken har glömt att tala om vad de säljer. Jag får inga som helst ledtrådar när jag läser texten. Bilden får mig att gissa på smink. Lösögonfransar kanske? Peruker? Löshår? Företagsnamnet Designers kopplar jag till heminredning. Kan det vara en inredningsbutik?
Jag googlar och får reda på att butiken säljer damkläder – jo, jag skymtar faktiskt en liten del av en tröjärm på bilden. Det borde jag ha förstått. Eller nej, det kunde jag faktiskt inte förstå. Tala om för dina kunder vad du kan göra för dem. Låt dem inte gissa.
Tala om vad du kan göra för dina kunder
Skriver du texter till kunder? Vill du vara säker på att kunderna förstår vad du kan göra för dem? Kontakta mig för en genomgång av texterna på din arbetsplats. Det kan handla om webbtexter, produktblad, säljande texter, broschyrer eller marknadsmaterial. Jag språkgranskar, omarbetar och kommer med förslag på förbättringar. Varmt välkommen att kontakta mig.