Har du sett en tråkig säljtext någon gång? Du vet, en sådan där text där ett företag ska berätta varför du ska anlita dem eller köpa deras produkter och så är texten späckad av superlativer och uttjatade metaforer som ”i framkant” och ”spjutspetskompetens”. Vill du veta hur du kan skriva en text som fångar läsarnas intresse i stället? Säg det med en historia!
Storytelling är ett effektivt och annorlunda sätt att marknadsföra ett företag, en organisation, en produkt eller något annat.
Storytelling – vad är det?
Storytelling handlar helt enkelt om att berätta historien om ditt företag, din produkt eller vad det nu är du vill marknadsföra. I stället för att rabbla upp en massa fakta som säger att ditt företag är bra så berättar du en historia som visar för dina kunder hur bra företaget är. Det kan vara en av era nöjda kunder som berättar historien om hur era produkter har förändrat hens liv.
Storytelling – var passar det?
Du kan till exempel använda storytelling i webbtexter, produktblad, kundbrev, sociala medier och i många andra sammanhang.
Storytelling – hur gör man?
Här får du fem tips på hur du skriver en bra storytellingtext:
- Utgå från sanningen. Sedan kan det finnas skäl att inte berätta historien exakt så som den såg ut i verkligheten. Personer kan behöva vara anonyma, det kan bli mer dramatiskt om du berättar historien i en annan ordning, det kan finnas anledning ge en viss händelse större utrymme än den hade i verkligheten.
- Berätta inte allt. En historia som berättar allt blir ofta tråkig. Välj ut det viktigaste, roligaste eller mest spännande – det som framför allt visar det som du vill säga.
- Använd detaljer. Vilket företag tror du får flest gillare på Facebook, det som skriver ”Vi fick en ny kund i dag” eller det som skriver ” I dag var vi i soliga Västerås och träffade nya kunden X, som bjöd på gofika för att fira vårt nya samarbete”?
- Var personlig. Låt människorna synas. Berätta historien om dig själv eller om er som arbetar på kontoret. Det betyder inte att du behöver fläka ut ditt privatliv på internet. Det går bra att vara personlig utan att bli privat.
- Använd humor. Bjud på er själva. Berätta om en dråplig situation och hur ni löste den.
Vill du ha hjälp att skriva storytellingtexter?
Vill du ha hjälp att marknadsföra ditt företag, dina produkter eller något annat med hjälp av storytelling? Varmt välkommen att kontakta mig för att få ett kostnadsförslag eller prata om vilken historia som skulle passa ditt företag. Här kan du läsa mer om hur Klartext arbetar med storytelling.