Storytelling – säg det med en historia

Storytelling är ett effektivt och annorlunda sätt att marknadsföra ett företag, en organisation, en produkt eller något annat. Du har kanske tänkt på att texter som ska berätta hur bra något är lätt tenderar att hamna i klichéer eller uppräkningar av intetsägande adjektiv. Storytelling är ett sätt att undvika det. I stället för att berätta för kunderna hur bra företagets produkter är berättar ni en historia som visar hur bra produkterna är – så att kunderna förstår det utan att ni behöver säga det. Att marknadsföra ett företag med storytelling kallas ibland corporate storytelling.

När fungerar storytelling?

Storytelling passar till exempel bra att använda för att

  • berätta hur företagets kunder använder er produkt
  • presentera företaget på er webbplats eller i annat marknadsmaterial
  • presentera företagets medarbetare på webben
  • lätta upp faktatungt material med en historia som fångar läsarnas intresse
  • visa era kunder vad de får om de anlitar era tjänster
  • bygga eller stärka ett varumärke.

Exempel på storytelling

Ett par exempel på när storytelling fungerar:

  • Ett hotell lät en nöjd familj berätta om hur bra de hade haft det under sin vistelse: hur de vaknade utsövda i de sköna hotellsängarna, hur gott frukostbuffén smakade och så vidare. Resultatet blev att andra som letade hotell fick en tydligare bild av hotellet och blev mer intresserade av att själva bo där. 
  • Ett litet företag som säljer komplexa tjänster lät en nöjd kund berätta hela historien om hur hen hade nytta av tjänsterna. Resultatet blev en historia som tydligt visade för andra kunder hur de kan använda företagets tjänster. Andra kunder fick lättare att omvandla den befintliga kundens historia till sin egen situation.

Vill du se ett exempel på storytelling som jag har skrivit? Här kan du läsa Recitos medarbetarpresentationer, som jag har tagit fram på uppdrag av textbyrån Expressiva.

Är en storytellingtext alltid sann?

En storytellingtext bygger alltid på sanningen. Däremot kan det finnas många skäl att inte berätta historien exakt så som den såg ut i verkligheten. Det kan finnas personer som ska vara anonyma, det kan bli dramaturgiskt mer intressant att berätta historien i en annan ordning eller det kan finnas anledning att lyfta fram vissa händelser och ge dem större utrymme än vad de hade i verkligheten.

Storytelling – så skriver jag din historia

Att jag är van vid att skriva både brukstexter och skönlitteratur gör mig till en god storyteller. Så här kan det gå till när du anlitar mig för att skriva storytellingtext:

1. Jag intervjuar dig för att få material till historien (eller historierna). Det jag behöver veta är bland annat: Vad är syftet med historien? Vem ska läsa historien? Vad ska historien visa? Vilken bild vill du ge (av företaget, produkten, tjänsten eller det som historien ska marknadsföra)? Jag behöver också få bakgrundsinformation så att jag har material till att skriva en historia. Om jag ska skriva historien om ditt företag behöver jag kanske veta varför du startade företaget och hur det gick till. Om du också håller till i Stockholmsområdet intervjuar jag dig gärna öga mot öga. Annars fungerar det bra via telefon eller e-post.

2. Jag skriver ett utkast till historien.

3. Du läser texten och berättar om det är något du vill ändra på.

4. Jag ändrar i texten och du får en ny version.

Använd storytelling i din marknadsföring

Vill du också använda storytelling i din marknadsföring? Vill du veta vad det kostar att Klartext skriver dina storytellingtexter på svenska? Kontakta mig på jenny@iklartext.se för att få en offert.