När du ska skriva en text behöver du alltid börja med att bestämma – eller ta reda på – vad texten har för syfte och vilka som är mottagare av texten. När jag får en förfrågan om att skriva eller språkgranska en text så ställer jag en massa frågor om texten och läsarna. Bland annat brukar jag fråga: ”Vilket är syftet med den här texten?” Inte så sällan får jag då svaret: ”Syftet är att informera om x.”

Då behöver jag ställa frågan på ett annat sätt, och det föreslår jag att du också gör om du och din organisation kommer fram till att textens syfte är att informera. Text, åtminstone brukstext, innehåller information; det kan vi utgå från. Man skulle till och med kunna uttrycka det som att all brukstext är information. Men vad är syftet med just den här texten?

Skriv texter som ger effekt

Din text behöver ha ett syfte som ger en effekt hos läsaren. Du vill få läsaren att tycka, veta och göra något. Du vill svara på en fråga som läsaren har.

För att visa vad jag menar kommer här några exempel på syften som handlar om att informera och syften som ger effekt.

Information Effekt
Texten informerar om de nya reglerna för personuppgiftshantering. Texten talar om vad läsaren behöver göra för att följa de nya reglerna för personuppgiftshantering.
Texten informerar om arbetsplatsens säkerhetspolicy. Texten talar om hur den anställda ska jobba för att vara säker på sin arbetsplats.
Texten informerar om en kommande renovering. Texten berättar för de boende i flerbostadshuset när renoveringen börjar och slutar, hur mycket oväsen de kan förvänta sig under tiden och vid vilka tidpunkter på dygnet och vad de själva behöver göra innan renoveringen kan starta.
Texten informerar om biljettkontroll. Texten talar om vad resenären behöver ha med sig på resan och visa upp för biljettkontrollanten.

Syftet att informera är vagt och otydligt och det är lätt att texten blir lika vag. Ett syfte med effekt gör det däremot lättare att skriva en tydlig text som hjälper läsarna att förstå vad de ska göra.

Information som syfte – ett varningstecken

Om någon säger till dig att syftet med en text är att informera så se det som ett tecken på att syftet inte är tillräckligt genomtänkt. Ställ följdfrågor eller fundera vidare själv. Vilken effekt vill du att texten ska få på läsarna? Svaret på den frågan är textens syfte.

Vill du ha begripliga texter?

Vill du ha begripliga texter som ger en effekt hos läsarna? Som språkkonsult skriver och omarbetar jag svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Hör av dig till mig på jenny@iklartext.se och berätta vad din arbetsplats behöver hjälp med.

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev och webbtext, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter.

Du som enskild skribent är också varmt välkommen att gå onlinekurserna Skriv tydliga texter och Lär dig skilja mellan de och dem på en timme.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.