Skriver du texter för webben? Här är några tips att tänka på för att de ska nå fram till dina läsare.
- Skriv tydliga rubriker. I en meny eller liknande är det rubriken som avgör om texten blir läst eller inte. Plocka upp de viktigaste nyckelorden ur texten och använd dem i rubriken. Använd även tydliga mellanrubriker som delar upp texterna i kortare avsnitt och hjälper användaren vidare i texten.
- Skriv det viktigaste först. Hoppa över bakgrundsinformationen. Svara på läsarens frågor först i texten, gärna redan i rubriken.
- Skriv kort. På webben är det extra viktigt att skriva kort, särskilt i dag när många surfar med sin telefon eller platta. Användaren vill bara ha den relevanta informationen, ingenting annat. Kom till saken så fort som möjligt.
- Skriv enkelt. Byråkratiska och formella texter passar inte på webben. Användarna förväntar sig ett modernt och ledigt språk.
- Skriv texter som Google hittar. Se till att sökorden som du vill att användarna ska hitta dig med finns i rubrik, mellanrubriker och tidigt i texten. Om det är viktigt för dig att bli hittad via Google kan du behöva bryta mot rådet att skriva kort. Google gillar lite längre texter.
- Skriv tydliga länkar. Se till att länktexten talar om vad läsaren får om hen klickar på länken. Länka inte ord som klicka här eller liknande.
- Korrekturläs texten. Skriv ut den och läs på papper så hittar du nya korrekturfel. Låt en kollega också läsa texten – det är lättare att upptäcka någon annans fel än sina egna.
Läs mer om webbtexter
Läs om att skriva webbtexter i några av mina tidigare språkbrev:
• Skriv webbtext
• Skriv tydliga länkar
• Strukturera din webbplats
• Skriv för Google.
Vill du ha användbara webbtexter?
Jag skriver webbtexter på svenska åt företag, myndigheter och andra organisationer. Varmt välkommen att kontakta mig för att få ett kostnadsförslag.