Behöver din arbetsplats producera innehåll i sociala medier? Börja med att ta fram en sociala medier-strategi. Därefter är det dags att skapa innehåll.
En bra utgångspunkt när du kommunicerar i sociala medier är att ge följarna värde. Den som inte upplever att hen får något värde kommer att sluta följa er. Följarna vill ha innehåll som är relevant, intressant och spännande för dem.
Lär följarna något
Ett sätt att skapa värde är att följarna får lära sig något. Det här språkbrevet är ett exempel på det. Du läser antagligen inte den här texten just nu för att du vill veta vad du kan köpa av mitt företag Klartext. Du läser för att du vill lära dig något om språk och skrivande.
Utgå inte från er själva
De flesta som följer en organisation i sociala medier är inte intresserade av själva organisationen, utan av det som ni pratar om – ämnet, branschen, produkterna, tjänsterna och så vidare.
Det här kan fungera på olika sätt beroende på vilken bransch ni verkar i. Men om ni utgår från er själva är det lätt att hamna i ett inifrånperspektiv som inte är intressant för kunderna. När ni berättar att ni minsann fick in en ny kund idag finns det risk att reaktionen från följarna blir. ”Jaha? Varför ska jag bry mig om det?”
Utgå från följarna i stället. Jobbar du på ett företag som säljer utrustning för friluftsliv? Då är era följare antagligen intresserade av friluftsliv. Lägg upp fantastiska bilder från den senaste vandringen, offpiståkningen eller solnedgången.
För att nå ut i sociala medier i dag räcker det inte med text. Ni behöver även andra typer av innehåll, till exempel bilder och filmer. Friluftsliv är ett tacksamt ämne för att bjuda på fina bilder, men kanske verkar ni inom ett område som inte betraktas som lika spännande av alla? Då kan det krävas mer tankearbete för att hitta det som är intressant för följarna.
Bygg ert varumärke och fyll det med människor
Att berätta sin historia hör ihop med att bygga varumärke. Vilken bild av er själva vill ni ge? Det kan också vara bra att inte göra som alla andra. Låt er inspireras av kampanjer som andra gör, men utveckla dem, förfina dem, gör dem till era. Eller gör något som ingen annan gör.
Även om du kommunicerar för ett företags eller en myndighets räkning så är det bra att visa att det finns människor som jobbar där – människor som kommunicerar med andra människor. Prova gärna att vara mer personliga än ni spontant skulle välja att vara. Skapa en dialog med följarna, och var noga med att svara på frågor och kommentarer. Bjud på er själva och använd humor.
Behöver din arbetsplats hjälp med att kommunicera?
Behöver din arbetsplats hjälp med att kommunicera med text i sociala medier eller andra kanaler? Varmt välkommen att kontakta mig och berätta vad ni behöver hjälp med.