Den som bor i Stockholm och vill åka kollektivt gör det med SL, Storstockholms lokaltrafik. Den som åker kollektivt regelbundet har antagligen ett plastkort som kan laddas på med nya biljetter.
Jag vill använda kortet nästa dag
Jag brukar ladda mitt kort med en 30-dagarsbiljett. Numera går det att ladda kortet via internet. Vid ett tillfälle ville jag köpa biljetten på nätet dagen innan jag behövde använda den på Roslagsbanan in till stan.
1-3 dagar tar det innan biljetten finns att ladda ner i trafiken
stod det på SL:s webbplats. Jag behöver använda mitt kort i morgon. Tar det en eller tre dagar innan jag kan använda mitt kort?
Biljetten går att ladda ner tidigast dagen efter köpet. Vill du ladda ner biljetten på bussen kan det ibland ta upp till tre dagar.
Jag tolkar det som att om jag ska åka något annat än buss så kommer det att fungera efter en dag. Jag tolkar det som att jag kommer att kunna använda mitt kort nästa dag, eftersom jag ska åka tåg och inte buss, så jag köper mitt kort. Kanske borde jag ha förstått att ordet tidigast betyder att det inte är säkert att jag kan använda kortet nästa dag, men som läsare ska jag inte behöva gissa vad texten betyder.
Nästa dag: kortet fungerar inte
När jag ska använda mitt kort på Roslagsbanan nästa dag fungerar det inte. Det hjälper inte att jag säger till konduktören att jag har köpt en 30-dagarsbiljett som finns på kortet. Hon kan inte se i sin handdator att det finns någon biljett på mitt kort och hon säger att hon måste gå på den informationen. Jag får betala 66 kronor för att åka in till stan, trots att jag har betalat 790 kronor för en 30-dagarsbiljett.
Jag hör av mig till SL
Jag mejlar till SL och klagar. De svarar att det kan ta tre dagar innan jag kan använda kortet och att reklamationer måste ske skriftligen via vanlig post. Jag skickar snigelpost till dem och får så småningom tillbaka mina 66 kronor. SL:s otydliga texter behövde alltså inte kosta mig 66 kronor den här gången, men hur mycket kostade den här mejlkonversationen – för mig och för SL – som inte hade behövts om de hade skrivit tydligt från början?
Mitt förslag på bättre text
Mitt förslag är att SL skriver så här på sin webbplats:
Observera att du behöver köpa ditt kort 72 timmar innan du ska använda det.
Det hade sparat tid för mig eftersom jag hade sluppit den här korrespondensen. Men framför sparar det tid och pengar för SL, för jag är gissningsvis inte den enda som hör av mig i det här ärendet.
Uppdatering: Som tur är ser texten inte längre ut så här på SL:s webbplats, men det är fortfarande ett bra exempel på att otydliga texter kostar pengar.
Tydliga texter sparar tid och pengar
Vill du också spara tid och pengar? Med texter som är tydliga redan från början blir det mindre arbetsbelastning för kundtjänst eller andra som svarar på frågor. Varmt välkommen att kontakta mig så kan vi tillsammans förbättra kommunikationen på din arbetsplats.