Vad irriterar dig mest i mejl? Det frågade jag mitt nätverk på Facebook. Utifrån svaren jag fick sammanställde jag den här listan om hur du ska göra om du vill irritera den som du mejlar till. Listan är utan inbördes ordning och självklart skriven med glimten i ögat.

  1. Markera dina mejl med hög prioritet. Dina mejl är självklart viktigare än andras. Även om du inte är chef över den du mejlar till har du alltid rätt att bestämma vad som är viktigast i den personens inkorg.
  2. Stava mottagarens namn fel; det är inte så noga. Eller inled mejlet till Karin med Hej Kerstin!
  3. Skriv ingen ämnesrad till mejlet.
  4. Skriv en otydlig eller intetsägande ämnesrad. Du kan gott skriva Hej i ämnesraden för ett jobbmejl. Eller missa att anpassa ämnesraden efter mottagaren. När du mejlar översättaren i projektet så använd ämnesraden Översättning. Det finns säkert inga andra mejl i hens inkorg som har just den rubriken.
  5. Låt mottagarna se mejladresserna till alla som får mejlet om du mejlar till många samtidigt. Det spelar ingen roll om de inte känner varandra och inte alls har med varandra att göra.
  6. Begär alltid läskvitto.
  7. Inled mejlet med namnet följt av utropstecken utan hälsningsfras: Jenny!
  8. Avsluta mejlet med förkortningen MVH.
  9. Skicka kopior på mejlet till alla som kan vara intresserade – och varför inte låta några som inte alls har med saken att göra vara med på ett hörn också.
  10. Låt bli att svara på mejl. Om du tänker svara men bedömer att det kommer att ta en vecka eller två så berätta inte det för den som väntar på svar. Låt det ta den tid det tar.
  11. Svara på ett mejl genom att klicka på Svara alla, även om ditt svar bara riktar sig till den som mejlade från början.
  12. Skriv slarvigt och utan att korrekturläsa så att ditt mejl innehåller många stavfel och skrivfel.
  13. Vidarebefordra en mejlkonversation mellan dig och någon annan till en tredje part utan att ta bort privat information.
  14. Avsluta varje mening med utropstecken.

Vill du skriva tydliga och effektiva mejl?

Se till att mejlen och andra texter på din arbetsplats är effektiva och tydliga. Jag skriver och omarbetar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Varmt välkommen att kontakta mig redan idag för att få ett kostnadsförslag. Mejl är även en av de texttyper som vi går igenom i onlinekursen Skriv tydliga texter – kursen för dig som vill bli en säkrare skribent.

Jenny Forsberg

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver din arbetsplats texthjälp? Kontakta Jenny.
Share This