Innan du börjar skriva en text behöver du veta två saker: vilket syfte har texten och vem är textens målgrupp? Det gäller alla texter.
För oss soloföretagare pratar man ofta om en idealkund, alltså den person som du allra helst vill ha som kund. Som företagare har du förstås redan en målgrupp som du säljer till. Men har du gjort jobbet med att specificera i detalj vem som är din idealkund? Innan du börjar skriva säljande texter i ditt företag behöver du ta reda på vem som är din idealkund och vilket problem den personen har.
Du behöver veta vem du vänder dig till – och vad den personen kämpar med – för att kunna skriva träffsäkra texter. När du vet vilket problem din idealkund har kan du visa hur ditt erbjudande löser just det. Då blir texten tydlig, relevant och mycket lättare att skriva.
Så här tar du reda på vem som är din idealkund
Här är några sätt att ta reda på vem som är din idealkund:
- Gå till dig själv. Din idealkund kan vara en tidigare version av dig själv. Det gäller dig som hjälper dina kunder med något som du själv har tagit dig igenom. Då kan du gå tillbaka i tiden några år och skriva texten till den du var innan du tog dig igenom problemet som du nu löser åt dina kunder.
- Leta bland dina kunder. Vilka kunder – eller vilka typer av kunder – trivs du med att jobba med? Och vilka kunder får bäst resultat av att jobba med dig? De kunderna befinner sig antagligen nära din idealkund.
- Intervjua potentiella kunder – eller befintliga eller tidigare kunder. Spela in intervjun så att du kan använda deras ord i sina säljtexter senare.
- Läs i grupper eller forum för personer som har problemet som du löser – eller som handlar om ämnet som du erbjuder tjänster inom. Spara deras beskrivningar av problemet (anonymiserat förstås).
- Titta på vilka frågor du får. Frågor du ofta får från kunder eller följare kan ge ledtrådar till vad din idealkund undrar över och vem det är.
- Ställ frågor till dina följare i sociala medier eller prenumeranterna på din mejllista. Vad har de för problem och vad behöver de?
Ha ett dokument där du skriver ner alla detaljer om din idealkund i ett dokument. Komplettera med att hitta på detaljer som du behöver för att göra personen levande. Var specifik. Din idealkund är inte ”kvinna 40–60 år” utan ”Sara, 47 år.”
Nu har du gjort en första idealkundsanalys. Var beredd att omarbeta den senare, vartefter du lär dig mer om hur du vill jobba och vad dina kunder behöver. Att driva företag är att ständigt utvecklas. Du är nu redo att börja skriva texter i ditt företag. Lycka till!
Läs mer
- 7 vanliga misstag när du skriver texter på jobbet
- Skriv inte för alla – då når din text ingen
- Mottagaranpassning – anpassa texten efter syfte och mottagare

