Är det dags att rekrytera personal? Här kommer några tips för att skriva en begriplig jobbannons som lockar rätt personer.

Skriv en tydlig rubrik

Se till att annonsens rubrik innehåller yrket eller rollen ni söker och eventuella andra specifikationer. Även namnet på organisationen, eller vilken typ av organisation det handlar om, kan gärna stå i rubriken. Var extremt tydlig och specifik. Den som söker jobb vill veta redan i rubriken om jobbet är relevant eller inte. Tänk på att använda de ord som en jobbsökande använder och inte ert interna språk. Bra rubriker för en platsannons kan till exempel vara Solna kommun söker vikarierande webbredaktör eller Liten takfirma söker plåtslagare.

Skriv en intresseväckande inledning

Satsa på en kort, intresseväckande inledning. Låt den gärna innehålla frågor som lockar rätt sökande: Jobbar du som plåtslagare och är sugen på att byta jobb? Vill du jobba med trevliga kolleger i ett litet, personligt företag med bra lön? Låt frågorna följas av en kortfattad beskrivning av vilka ni är och vad ni söker – en till tre korta meningar kan vara lagom: Tak och plåt AB är en av traktens mest anlitade byggfirmor. Nu vill vi bli fler anställda.

Som du märker föreslår jag att du är mycket kortfattad i början. Du har bara en eller ett par meningar på dig att locka den arbetssökande att läsa resten av annonsen.

Ge rätt fakta

Efter inledningen passar det ofta med en underrubrik – för att annonsen ska bli tydlig och enkel att läsa och ta till sig behöver den ha flera rubriker.

I den löpande texten är det dags att gå in på mer fakta. Du vill förstås att texten ska vara lockande, men samtidigt behöver den jobbsökande få rätt information. Om du är ärlig med vad ni har att erbjuda kommer du att locka rätt personer, alltså de som vill ha just det som ni ger.

Här är fyra delar som oftast behöver vara med i texten:

  1. vad jobbet innebär
  2. vilka ni är
  3. vilka kvalifikationer och egenskaper som ni vill att den jobbsökande ska ha
  4. varför den arbetssökande ska söka jobb just hos er.

Det är i den fjärde punkten som du har chansen att berätta vad som skiljer er från konkurrenterna. Är ni extra trevliga? Gör ni roliga saker tillsammans? Har ni pingisrum i fikarummet? Får de anställda tjänstepension, kollektivavtal, gymkort, utbildning och flexibla arbetstider? Berätta det.

Det är bra om du kan hålla texten kort, till exempel genom att lista arbetsuppgifter och kvalifikationer i punktform. Sikta gärna på att hela annonsen ska få plats på motsvarande en A4-sida.

Berätta hur man söker jobbet

Därefter avslutar du annonsen med att berätta hur de arbetssökande söker jobbet. Vart ska de skicka sin ansökan och vad ska den innehålla? Vem kan de ställa frågor till? Använd gärna verb i uppmaningsform för att berätta hur man söker jobbet: Skicka cv och personligt brev till Namn Namnsson. Skriv också gärna något om när de kan förvänta sig att få svar på sin ansökan.

Svara på ansökningarna

Ett bonustips som inte har med själva annonsen att göra: glöm inte att avsätta tid för att svara på alla ansökningar! Jag har sökt många jobb i mitt liv hos företag som aldrig svarade på min ansökan. Jag kände mig oerhört nonchalant behandlad, och du kan lita på att jag aldrig ville ha något med dem att göra igen. Det är ett så onödigt sätt att skaffa sig dåligt anseende, när det är så enkelt att skicka ett standardmejl som talar om att ni inte väljer att gå vidare med just den personen.

Vill du ha hjälp att skriva en jobbannons?

Är det knepigt att få till formuleringarna? Jag skriver gärna era jobbannonser nästa gång ni rekryterar. Varmt välkommen att kontakta mig så att vi kan komma överens om hur vi ska lägga upp arbetet och så att jag kan ge dig ett kostnadsförslag.

Jenny Forsberg

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver din arbetsplats texthjälp? Kontakta Jenny.
Share This