Är du en av dem som kommunicerar flitigt på Facebook? Har du eller din arbetsgivare en blogg och kanske till och med ett Twitterkonto? Eller hör du till dem som inte riktigt har kommit igång än, som har svårt att se nyttan med de sociala medierna?

Varför småprat?

En del som kritiserar sociala medier frågar varför man ska ägna sig åt ”meningslöst och ytligt skitsnack”. Svaret är att småpratet är en del av livet. Det är grundläggande i det som brukar kallas social kompetens och helt avgörande för den som vill bygga nätverk. När du står vid kaffemaskinen och frågar kollegan om han gjorde något roligt i helgen är det kanske inte för att du brinner av nyfikenhet för att få reda på vad just han hade för sig i helgen. Du vill få igång en konversation för att upprätthålla relationen med kollegan och skapa en bra stämning på jobbet.

I de sociala medierna gör vi samma sak som vid kaffemaskinen: vi skapar och upprätthåller relationer. Precis som när vi träffar människor öga mot öga behöver vi ägna oss åt småprat emellanåt. Vi kan inte bara trycka ut säljbudskap. I stället kanske vi varvar det med att prata om vädret eller berätta om något vi såg på väg till jobbet.

Småprat bygger relationer

Det här gäller inte bara när du använder sociala medier privat. Även när du bloggar, tvittrar eller fejsbuckar för ett företag eller en myndighet är småpratet en stor hjälp i arbetet med att bygga relationer. För det är vad det handlar om i sociala medier: relationer. Människor som pratar med människor. Även om människorna arbetar på ett företag eller en myndighet.

Och precis som i övriga livet så kan man umgås på många olika nivåer – allt från ytligt kallprat till djupa diskussioner.

Behöver du hjälp med sociala medier?

Inte tid att blogga, tvittra och fejsbucka? Svårt att veta vad du ska säga i sociala medier? Jag hjälper dig och din arbetsplats att kommunicera effektivt med text i sociala medier. Du kan anlita mig som sociala medier-redaktör några timmar i veckan eller få en kom-igång-coachning. Varmt välkommen att kontakta mig så kommer vi överens om vad just du behöver.

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Kontakta Jenny.
Share This