Är det dags för din arbetsplats att skaffa en Facebooksida? Eller har ni redan en men vill bli bättre på att nå ut till era gillare? Här får du tips på hur ett företag eller en annan organisation kan kommunicera på Facebook.

Varför en Facebooksida?

Har din arbetsplats redan en kommunikationsstrategi eller en sociala medier-strategi där Facebooksidan är en del? Annars behöver ni ta fram en Facebookstrategi. Det viktigaste i strategin är att veta vad ni har för syfte med att fejsbucka. Är det att dra trafik till webbplatsen? Att öka försäljningen? Att etablera er som experter på ert ämne? Om ni har flera mål är det en bra idé att prioritera dem.

Vem ska gilla sidan?

Facebooksidan måste även ha en tydlig målgrupp. Vem vänder ni er till? Målgruppen beror förstås på vad ni har för syfte. I de flesta fall är målgruppen i sociala medier samma personer som era kunder.

En viktig del i företagets sociala medier-strategi är också vilka sociala medier ni ska använda för att kommunicera med målgruppen. Är ni säkra på att företagets målgrupp finns på Facebook, eller använder de i första hand någon annan kanal?

Få gillarna att interagera

På Facebook är konkurrensen om uppmärksamheten stor. Du kan aldrig vara säker på att en viss Facebookanvändare som gillar en sida ser det som du skriver där. För att sidans gillare ska fortsätta se inlägg på sidan behöver du få dem att interagera med sidan – att klicka på gilla eller att skriva kommentarer. När någon interagerar med sidan kan dessutom hens Facebookvänner se det och kanske bli intresserade och själva börja gilla sidan.

Gör sidan intressant

Sidan behöver alltså ha ett innehåll som är intressant för gillarna. Så här kan du till exempel skapa intressant innehåll:

  • Ge dem som gillar sidan dina bästa tips från ditt område. Se bara till att det är tips som läsarna har nytta av.
  • Lägg ut länkar till artiklar och inlägg från andra experter inom området.
  • Använd bilder och filmklipp, inte bara text.
  • Uppdatera om det senaste som händer i branschen.

Tänk också på att det är en långsiktig aktivitet att driva en Facebooksida. Starta bara en sida om du är beredd att fortsätta driva den.

Läs gärna mer i min e-bok Blogga, tvittra och fejsbucka – kommunicera effektivt i sociala medier.

Behöver du hjälp med sociala medier?

Behöver du en skribent i ditt sociala medier-team? Hör av dig på jenny@iklartext.se så pratar vi vidare om vad just du behöver.

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev och webbtext, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter.

Du som enskild skribent är också varmt välkommen att gå onlinekurserna Skriv tydliga texter och Lär dig skilja mellan de och dem på en timme.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.