Är det dags för din arbetsplats att skaffa en Facebooksida? Eller har ni redan en men vill bli bättre på att nå ut till era gillare? Här får du tips på hur ett företag eller en annan organisation kan kommunicera på Facebook.

Varför en Facebooksida?

Har din arbetsplats redan en kommunikationsstrategi eller en sociala medier-strategi där Facebooksidan är en del? Annars behöver ni ta fram en Facebookstrategi. Det viktigaste i strategin är att veta vad ni har för syfte med att fejsbucka. Är det att dra trafik till webbplatsen? Att öka försäljningen? Att etablera er som experter på ert ämne? Om ni har flera mål är det en bra idé att prioritera dem.

Vem ska gilla sidan?

Facebooksidan måste även ha en tydlig målgrupp. Vem vänder ni er till? Målgruppen beror förstås på vad ni har för syfte. I de flesta fall är målgruppen i sociala medier samma personer som era kunder.

En viktig del i företagets sociala medier-strategi är också vilka sociala medier ni ska använda för att kommunicera med målgruppen. Är ni säkra på att företagets målgrupp finns på Facebook, eller använder de i första hand någon annan kanal?

Få gillarna att interagera

På Facebook är konkurrensen om uppmärksamheten stor. Du kan aldrig vara säker på att en viss Facebookanvändare som gillar en sida ser det som du skriver där. För att sidans gillare ska fortsätta se inlägg på sidan behöver du få dem att interagera med sidan – att klicka på gilla eller att skriva kommentarer. När någon interagerar med sidan kan dessutom hens Facebookvänner se det och kanske bli intresserade och själva börja gilla sidan.

Gör sidan intressant

Sidan behöver alltså ha ett innehåll som är intressant för gillarna. Så här kan du till exempel skapa intressant innehåll:

  • Ge dem som gillar sidan dina bästa tips från ditt område. Se bara till att det är tips som läsarna har nytta av.
  • Lägg ut länkar till artiklar och inlägg från andra experter inom området.
  • Använd bilder och filmklipp, inte bara text.
  • Uppdatera om det senaste som händer i branschen.

Tänk också på att det är en långsiktig aktivitet att driva en Facebooksida. Starta bara en sida om du är beredd att fortsätta driva den.

Behöver du hjälp med sociala medier?

Behöver du en skribent i ditt sociala medier-team? Varmt välkommen att kontakta mig så kan vi komma överens om vad just du behöver.

Jenny Forsberg

Om Klartext

Jenny Forsberg på Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag, myndigheter och andra organisationer. Din arbetsplats kan till exempel få hjälp med att skriva webbtexter, nyhetsbrev, kundbrev eller lättlästa texter.

Vill du som enskild skribent lära dig att skriva bättre? Då är du varmt välkommen att gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Jenny är examinerad språkkonsult i svenska och har gjort texter begripliga sedan 1999. Behöver din arbetsplats texthjälp? Kontakta Jenny.
Share This