Tävlingar är vanliga i till exempel sociala medier och nyhetsbrev. Ska du ordna en tävling? Gör gärna det, men se till att du inte bryter mot lotterilagen. Här får du några tips på vad du kan tänka på. Kolla alltid upp vilka regler som är aktuella just nu och för den typ av tävling som du planerar.

Undvik lotterier

Ofta ser man tävlingar där vinnaren lottas ut med hjälp av slumpen. Då blir det ett lotteri och inte en tävling. För att ordna ett lotteri måste du ha tillstånd, och det får man i princip aldrig som företag eller privatperson. För att ordna ett lotteri måste man, enligt Lotteriinspektionen, vara ”en svensk juridisk person, som är en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet.” Däremot får man ordna lotterier i samband med offentliga tillställningar ”exempelvis tivolin, offentliga danstillställningar och idrottsevenemang.”

De tävlande måste göra en prestation

För att din tävling inte ska räknas som ett lotteri måste de tävlande utföra någon typ av prestation. Det kan till exempel handla om att svara på kunskapsfrågor eller skriva en slogan. Det får inte vara för enkelt, för då kan det ändå räknas som ett lotteri. I vissa fall kan det godkännas som tävling om deltagarna först ska utföra en prestation och vinnaren sedan väljs med hjälp av slumpen.

Om du ordnar ett lotteri utan att ha tillstånd kan du dömas till böter eller fängelse i upp till sex månader. För att ordna en tävling behöver du inget tillstånd – men det kräver alltså att din tävling verkligen är en tävling.

Vanligt att bryta mot lagen

Men, tänker du nu, jag ser ju nästan dagligen tävlingar på Facebook där vinnaren lottas fram. Ja, så vanligt är det. Och nu vet du att de som ordnar sådana tävlingar bryter mot lagen. Det är även förbjudet att sprida information om en sådan tävling som bryter mot lotterilagen. Däremot är det inte förbjudet att delta i sådana tävlingar.

Tips för dig som vill ordna en tävling

Många som ordnar tävlingar i sociala medier eller nyhetsbrev bryter alltså omedvetet mot lotterilagen. Dessutom finns det regler i marknadsföringslagen som du behöver följa när du ordnar en tävling. Här kommer en checklista på saker att tänka på när du ordnar en tävling:

  • Se till att vinnaren utses med hjälp av kunskapsfrågor eller någon annan prestation, inte genom lottning.
  • Informera tydligt och enkelt om tävlingsuppgiften och om tävlingens villkor, tidsgränser och andra begränsningar.
  • Om tävlingen är en del i ett företags marknadsföring får du inte försöka dölja det på något sätt.
  • Om tävlingsdeltagarna måste köpa något för att kunna vara med i tävlingen måste du tydligt informera om det och om vad det kostar.
  • Tala om hur vinnarna utses, hur bedömningen går till och vad som avgör vem som vinner. Om det finns en jury ska du tala om vilka som ingår i den. Se till att tävlingsbidragen bedöms opartiskt.
  • Tala om var och när namnen på vinnarna kommer att publiceras. Du måste publicera namnet till exempel i en tidning eller på en webbplats. Det räcker inte med att bara meddela vinnarna personligen.
  • Beskriv priserna och berätta hur mycket de är värda.
  • Informera om att vinnarna kan behöva betala skatt för vinsten. Om vinsten är värd mer än 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor, ska vinnaren betala skatt på den. År 2014 innebär det 1 300 kronor. Om vinsten är värd mer ska vinnaren betala skatt på den på samma sätt som på vanlig lön.
  • Samma villkor ska gälla för alla som deltar i tävlingen.

Vill du veta mer? Det här språkbrevet bygger på information från Lotteriinspektionen som du hittar här:

Frågor och svar om lotterier
Skillnaden mellan lotteri och tävling

Behöver du tävlingstext?

Behöver du hjälp med att skriva texter, till exempel till en tävling i ett nyhetsbrev eller i sociala medier? Hör gärna av dig till mig på jenny@iklartext.se för att få ett kostnadsförslag.

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev och webbtext, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter.

Du som enskild skribent är också varmt välkommen att gå onlinekurserna Skriv tydliga texter och Lär dig skilja mellan de och dem på en timme.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.