Klartext språkgranskar och korrekturläser era texter

Är du osäker på om ditt budskap når fram? Vill du kommunicera effektivt med kunder, medarbetare och partners? Har er organisation texter som har kommit till vid flera olika tillfällen och därför är inkonsekventa? Då är det en bra idé att anlita en språkkonsult för språkgranskning eller korrekturläsning. Allra störst nytta har ni av mig som språkgranskare om jag kommer in i början av projektet och kan påverka texternas utformning från grunden.

Som språkgranskare hjälper jag till med språkgranskning och korrekturläsning av de flesta typer av texter, till exempel webbtexter, artiklar, kundbrev, rapporter, broschyrer och marknadsmaterial.

Språkgranskning på olika nivåer

Beroende på era behov kan ni få hjälp med språkgranskning av text på olika nivåer:

  • Nivå 1: Korrekturläsning av texten. Det innebär att jag kontrollerar att texten är korrekt och att den följer dagens skrivregler. På denna nivå korrigerar jag språkliga fel som till exempel syftningsfel.
  • Nivå 2: Förutom korrekturläsning anpassar jag texten efter syfte och målgrupp. Jag kontrollerar ordval, meningsbyggnad, stil och att texten hänger ihop på ett tydligt sätt.
  • Nivå 3: Jag arbetar med dispositionen och rubrikerna, förutom de två ovanstående punkterna. Jag lyfter fram textens budskap, så att texten kommunicerar det du vill.
  • Nivå 4: Jag gör en total omarbetning av texten för en ny mottagargrupp eller ett nytt syfte. Det kan till exempel handla om tryckt marknadsmaterial som behöver omarbetas för att passa på er webbplats.

Om ni behöver en helt ny text kan jag även skriva den.

Vill du veta vad språkgranskningen kommer att kosta? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se för att få en offert.

 

Det tydligaste resultatet var att avdelningen Kundcenter, som tog emot klagomål kring blanketter och brev, inte längre fick några klagomål på brev efter att vi började använda de omskrivna versionerna av breven.

/Sverker Hemring, copywriter, SPP/Handelsbanken Liv