Nyhetsbrev – jag skriver texten i era utskick

Skickar din arbetsplats ut nyhetsbrev till kunder, samarbetspartners eller andra intresserade? Vill du vara säker på att budskapet når fram till mottagarna? Jag ser till att texten i mejlutskicket blir tydlig och skapar den bild av din arbetsplats som du vill förmedla.

Nyhetsbrev – arbetsgång

Så här kan arbetet med att skapa nyhetsbrev se ut på din arbetsplats:

  1. Du som ansvarar för e-postmarknadsföringen har en avstämning med mig ca 2–3 veckor innan nyhetsbrevet behöver vara färdigt och stämmer av vad vi har för material: Har du ett ämne du vill att brevet ska handla om? En historia som du vill utgå ifrån? (Storytelling är ett bra sätt att arbeta med nyhetsbrev.) En situation som du har funderat på? Vill du skriva stödord till mig och så skriver jag ihop en text? Vill du att vi bollar idéer? Eller vill du att jag föreslår ett ämne/en vinkel/en idé? Om ni sitter i Stockholm kan detta vara ett fysiskt möte. Annars tar vi det  på mejl eller telefon.
  2. Vi bollar eventuellt idéer fram och tillbaka, till exempel via mejl.
  3. Jag gör eventuell research – eller intervjuar dig på telefon.
  4. Jag skriver en första version av texten.
  5. Du läser texten och återkommer till mig med vad du vill ändra.
  6. Jag gör eventuella ändringar i texten och skickar en ny version till dig.

Content marketing – marknadsföring med innehåll

Att ge ut ett nyhetsbrev, liksom att sprida kunskap och tips i sociala medier kallas ibland innehållsmarknadsföring eller content marketing. Det handlar om att dela med sig av information som (de potentiella) kunderna har nytta av och på så sätt etablera en person eller ett företag som expert inom ett visst ämne. Jag hjälper gärna till med content marketing och har själv arbetat med att marknadsföra Klartext på det sättet sedan 2002.

Nyhetsbrev för sökmotoroptimering

Att regelbundet lägga upp nyhetsbrev på webben är också ett bra sätt att arbeta med sökmotoroptimering, SEO. Ett nyhetsbrev som innehåller relevanta nyckelord bidrar till att på sikt hamna högt upp i Googles sökresultat.

Anlita Klartext för att skriva texten i era nyhetsbrev

Har du sneglat på konkurrenterna ett tag och tycker att det är dags att börja skicka ut ett eget nyhetsbrev? Är det ingen på din arbetsplats som har tid att skriva nyhetsbrevet? Eller har ni helt enkelt ingen skribent anställd? Anlita Klartext för att skriva nyhetsbrevet så får du effektiv text som kommunicerar det du vill.

Vill du veta vad det kostar att Klartext skriver era nyhetsbrev? Hör av dig på jenny@iklartext.se för att få ett kostnadsförslag.