Om du är en fena på att skriva rubriker och dessutom har läst mina tidigare språkbrev vet du att ett bra sätt att skriva rubriker är att plocka upp nyckelorden i texten och placera dem i rubriken. Se bara till att nyckelorden även finns kvar i löptexten. Att rubriken och löptexten säger samma sak är helt i sin ordning – det hjälper läsaren att ta till sig budskapet.

Vad är löptext?

Löptext – eller brödtext som den också kallas – är den text som inte är rubriker, tabeller, bildtext eller någon annan specialtext. Den vanliga texten med andra ord.

Upprepa informationen

Tänk på att dina läsare ska kunna förstå löptexten även om de skulle hoppa över rubriken. Upprepa därför informationen i rubriken även i löptexten. Ett stycke som inleds så här blir svårt att läsa:

Svenska inflationen

Den senaste 12-månaderssiffran blev 2,5 procent …

 

Om du istället skriver så här hjälper du dina läsare att ta till sig texten:

Svenska inflationen 2,5 procent

Den svenska inflationen blev 2,5 procent för de senaste 12 månaderna …

 

Se till att dina läsare förstår löptexten även om de inte har läst rubriken.

 

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter. Enskilda skribenter kan också gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.