Jag besöker en välgörenhetsorganisations webbplats i avsikt att ge dem pengar. Mitt mål är enkelt: jag vill ge bort en engångssumma. Att ge dem samma summa med jämna mellanrum – till exempel en gång i månaden – är jag inte intresserad av. Nästa gång är det kanske någon annan som jag bedömer behöver mina pengar bättre.

Men för att få ge bort mina pengar måste jag lämna ut både min e-postadress och min snigelpostadress. Eftersom jag har gjort det här förut vet jag att adresserna används till att försöka rekrytera mig som månadsgivare. Jag kommer vid upprepade tillfällen att få oönskade e-brev och vanliga brev om detta.

Så vad är problemet, tänker du kanske. Det är väl bara att låta bli att skriva in adressen? Nej, om jag lämnar adressfälten tomma får jag ett felmeddelande och kommer inte vidare. Självklart kan jag uppge falska adressuppgifter, men ska jag verkligen behöva ljuga för att få ge bort mina pengar? Vid det här laget är jag beredd att ge mina pengar till någon som låter mig vara anonym. Eller handla något till mig själv kanske?

Lägg inga hinder i vägen för läsaren

Så varför berättar jag det här? Jo, för att webbplatsen som jag besökte missade något som du ska tänka på när du skriver en text. För det första måste du ta reda på eller tänka ut vad som är syftet med texten. Vad vill du att läsaren ska veta eller göra (i mitt exempel ovan: skänka pengar)? För det andra ska du se till att inte lägga några hinder i vägen för läsaren. Ge läsaren den information hon behöver. Försök inte få läsaren att göra något annat, att få veta någon annat, än textens syfte. Gör det enkelt för läsaren att nå sitt mål!

 

Om Klartext

Klartext skriver och språkgranskar svenska texter åt företag och myndigheter. Din arbetsplats kan få hjälp med att skriva nyhetsbrev, blogga, kommunicera i sociala medier eller ta fram språkliga riktlinjer för texter. Enskilda skribenter kan också gå onlinekursen Skriv tydliga texter.

Behöver du texthjälp? Eller vill du veta mer? Hör av dig till Jenny Forsberg på jenny@iklartext.se.